I en undersøkelse gjort av Harris Interactive (US) stilte man dette spørsmålet til 23000 ansatte i ulike vellykkede virksomheter.
På listen over kjennetegn som gikk igjen fant man stolthet, fellesskap, innflytelse, anerkjennelse og utviklingsmuligheter. Men det som klart skilte seg ut som det viktigste var TILLIT. Altså tillit som verdi og kulturelement i virksomheten. Det var dette som skilte ut de beste fra de gode. Les mer om tillit her.
Undersøkelsen, som du kan lese mer om her, ga oss en del interessant informasjon. Av de spurte var
- 40% var fornøyd med sin egen innsats
- 37% forsto med klarhet hva de forsøkte å oppnå
- 20% var entusiastisk for virksomhetens mål
- 20% så en sammenheng mellom egne oppgaver og virksomhetens mål
- 17% opplevde at virksomheten hadde en åpen dialog
- 10% opplevde at noen holdt dem ansvarlig for sitt arbeid
Dette er ekstreme tall!
På fotballspråk vil dette bety:
- 1 av 11 vet hva som er deres mål
- 2 av 11 bryr seg om det
- 2 av 11 vet hvilken posisjon de spiller
- 9 av 11 ville konkurrert med medspillere
Hvordan kan du som leder bruke denne kunnskapen?
Jo, som leder må du innse at hvis du skal lykkes må du lede ved å stille krav, følge tett opp og gi tilbakemeldinger. Les mer om praktisk lederutvikling her.
Leave a comment