Lojalitet er et begrep som går igjen i arbeidslivet. Men hva betyr det egentlig? Min erfaring er at meningene er mange og det er vanskelig å være helt presis.
Det jeg har funnet ut og erfart er at lojalitet i arbeidslivet først og fremst brukes til å verne om interesser. Lojalitet skal verne om forholdet mellom:
- En selv og kollegaer
- En selv og lederne
- Bedriften og kundene
Videre skal lojalitet skape gode vekstvilkår (trivsel, trygghet og stimuli).
Så enkelt kan det sies, men du verden så vanskelig det viser seg å omsette denne kunnskapen i praksis.
Etter mange år i arbeidslivet, både som medarbeider og leder, har jeg funnet ut at lojalitet forstås best, og omsettes i praksis, gjennom å ha fokus på følgende verdier i virksomheten (og ditt lederskap):
- Lagånd og fellesskap. Nødvendig med å komme med meningsforskjellene. Selv om ikke alle blir enige, så er det viktig å vise seg lojal mot avgjørelsene
- Respekt. Selvrespekt, hva kan jeg gjøre for at mine medarbeidere får respekt for seg selv og et godt selvbilde
- Selvkontroll. Ta vare på seg selv. Må ha selvrespekt og et godt selvbilde for å kunne ta kontroll på seg selv
- Ærgjerrighet. Bli bevisst på sin ærgjerrighet. Stadig bli litt mer ærgjerrig
- Selvtillit. Respekt og kontroll på seg selv
- Vilje
- Ambisjoner
- Ærlighet. Ikke rom for løgner
- Følelser. Tørre å vise sine følelser overfor sine medarbeidere
- Motivasjon/informasjon. Jo mer informasjon jo mer motivasjon
- Konsentrasjon. Ansvarsfullhet om arbeidet
- Ydmykhet. Være ydmyk overfor at andre kan mer eller har andre ferdigheter enn deg. Men samtidig klare å stå for sine meninger og ta avgjørelser som kan være upopulære
Dette kan vi kalle lojalitetsfaktorer. På basis av disse faktorene kan man lage lojalitetsregler.
Praktiseres dette i din virksomhet?
Lojalitet er slik jeg ser det nært knyttet til verdibasert tenkning. Les mer om dette her.
Leave a Reply