Jobb når du jobber

Bilde

I dag er det sånn at vi får informasjon fra alle kanter. Det produseres mer informasjon i dag på tre dager enn all informasjon som ble produsert frem til 1950.

Dette gir oss en helt spesiell utfordring og tvinger oss til å se helt nytt på en gammel sannhet.

Denne informasjon finner man i alt rundt oss. Tv, nettbrett, telefon, data osv. gir oss i dag en konstant strøm. Dette er i tråd med hvordan vi vil leve. Informasjon gir oss frihet, kunnskaper, enkelhet, autonomi og selvledelse. Utfordringen er at dette gir oss en konstant konsentrasjonsfiende. Og på mange måten en sovepute… Fordi det fins alltid et eller annet som kan virke som fornuftig å bruke tiden på. Hvis du holder på med noe som tar tid, eller som du ikke får helt taket på sånn med en gang, er det bare å finne frem Facebook, Twitter, Dagbladet eller noe annet som er greit å sjekke. Alltid et eller annet å lese som kan være viktig, ikke sant. Dette gjør at vi ikke trenger å jobbe så hardt, prioritere eller fokusere.

Et grunnleggende behov i mennesker er effektivisering. det vil si å få mest mulig igjen for minst mulig innsats. Dette er naturlig og fornuftig. Problemet er at minste motstands vei ikke alltid er tilstrekkelig.

Man kommer ikke utenom hardt arbeid.

Et viktig regel å leve etter hvis du skal lykkes i arbeidslivet er å jobbe når du jobber.

Dette betyr:

Jobb når du er på jobb. Begynn med en gang du kommer på jobb og stopp når tiden er ute. Vær fokusert og jobb med det som er dine kjerneoppgaver, dagen lang. Gjør du kun denne endringen, skiller du deg ut fra mengden allerede i morgen.

I tillegg bør du fokusere på en bra måte. Dette gjør du gjennom å sette deg daglige mål. Start dagen med å spørre deg selv hva du vil oppnå i dag.  Så setter du opp en plan for dagen i tråd med dine mål. Gjør du dette vil du dramatisk øke din arbeidskapasitet umiddelbart. Du vil også letter kunne avvise ting som kan distrahere deg, fordi du vet hva du må rekke før dagen er over.

Visste du at en stor del av arbeidstakere bruker så mye som 50% av sin arbeidstid på annet ennn det som er deres kjerneoppgaver?

En annen, spennende teknikk du kan bruke er å stanse apekatter. Les mer om dette her. 

Tagged with: ,
Posted in Uncategorized

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: